Vækst i turismen

3.9.2019
Foto: Vadehavskysten

Pressemeddelelse fra Meet & More sendt den 22. februar 2019

I mange af landets store byer har man øget sit fokus på turisme. Det gælder almindelig turisme men også erhvervsturisme. Derfor oplever man et øget pres på hotelkapaciteten i de forskellige byer.

I Aarhus og Odense løser man problemet med for få overnatningsmuligheder ved blandt andet at bygge nye hoteller. Det sker som en del af en langsigtet turismestrategi.

- Vi har været ude at sige, at hvis vi skal have vækst i turismen, skal vi have flere overnatningsmuligheder. Vores strategi står på tre ben, hvor flere overnatningsmuligheder er det ene ben. Tilgængeligheden til Aarhus og branding af Aarhus er de to andre, siger direktør i Visitaarhus Peer H. Kristensen.

Som en del af strategien er det vedtaget, at Aarhus får et nyt kongrescenter. Det er planen, at det skal stå klar i 2022-23.

- Hvis vi skal kunne håndtere flere kongresser, skal vi have et kongrescenter mere. Det nye kongrescenter bliver placeret på Aarhus Ø og er tegnet af Bjarke Ingels. Det skulle være helt outstanding rent arkitektonisk, ellers lægger han heller ikke navn til. Scandic Hotels bliver operatør, og det får plads til 500 værelser og kongrescentret får plads til 2000-2500 personer, siger Peer H. Kristensen.

Det er meningen, at målene for turismen i Aarhus skal indfries i 2025, og strategien er ambitiøs, mener Peer H. Kristensen.

- I 2015 passerede vi én million årlige overnatninger, hvor de 30 procent var udlændinge. I 2025 skal vi passere to millioner. Heraf skal de 40 procent være udlændinge. Det er vækstmotoren for os. Derudover har vi en ambition om at fordoble antallet af kongresser. I 2015 gav kongresserne en omsætning på én milliard. I 2025 skal de give to milliarder, siger Peer H. Kristensen.

I Odense arbejder man også med en langsigtet turismestrategi. Her er 2022 året, hvor målet om en vækst på syv procent årligt i overnatninger skal være indfriet. Som det ser ud nu, kan man godt huse byens turister og erhvervsturister, men det er primært, fordi man indviede det nye Hotel Odeon i 2018.

- Som det ser ud nu, går det fint med kapaciteten, men hvis man vil vækste, skal man have en større hotelkapacitet. Når vi ser på kapaciteten, kigger vi også på, hvordan den samlede kapacitet er på hele Fyn, fordi vi er overbeviste om, at hvis vi skal tiltrække flere turister, skal vi markedsføre Fyn og ikke kun Odense. Men det er klart, at når vi taler om konferencer, så skal kapaciteten være i orden i Odense, så man ikke har for lang afstand fra hotel til konference, siger Louise Hansen, der er kontorchef i Vækst i borgmesterforvaltningen i Odense.

Som et led i strategien forsøger man også at brande Odense og Fyn som turistdestination over for byens mange forretningsrejsende gæster.

- Vi har lavet et samarbejde med hotel og attraktioner, hvor vi klæder dem endnu bedre på til at modtage turister, end de allerede er, så de året rundt ved, hvad der sker i byen. Vi har hængt skærme op, så de kan se, hvad der sker. Det er den ene del. Den anden del er, at vi laver en ret kraftig indsats på digitale platforme. Derudover har vi et fokus på konferenceturisme, hvor vi ser på, hvordan vi sikrer,, at Fyn står stærkt i at tiltrække konferencer. Lokalt i byen arbejder vi med, hvordan vi præsenterer byen. Dem, der kommer på konferencer, er jo potentielle turister, der vil komme på besøg på et andet tidspunkt, siger Louise Hansen.

Og det er især de private turister, der kommer til at tegne fremtiden på den helt lange bane i Aarhus og andre steder, spår Peer H. Kristensen.

- Vi har lige haft  en stor verdenskongres, og med nye teknologier behøver man ikke at tage fra for eksempel Addis Ababa i Etiopien for at deltage, men man kan være med online. Det er også mere bæredygtigt, og man behøver ikke at bygge et kongrescenter til 10000 mennesker. Derudover taler man om, at det bliver “VFR”, altså “visiting friends and relatives”, der kommer til at drive væksten i turismen frem for businesssegmentet. Her vil man bruge de nye teknologier, hvor der derimod fortsat vil være behov for det fysiske møde mellem “friends” og “relatives”.

Udover forretningsrejsende er de unge også en væsentlig målgruppe for turismen i Aarhus.

- Aarhus er en studieby med mange unge, så vi er en ung by. Derfor åbner Radisson Red, der er en ny type ungt og trendy hotel, i 2019. Vi får også et nyt, stort hostel med 120 værelser, der åbner omkring årsskiftet. Det er Brøchner Hotels, der åbner det, og det er et produkt, vi ikke har, så det kan tiltrække en ny målgruppe, siger Peer H. Kristensen.

Men selv om en by har gode overnatningsmuligheder, er det altafgørende, at det også er nemt at komme til og fra byen. Så hvis man vil hjem til Aarhus eller væk fra byen, tegner fremtiden lys, mener Peer H. Kristensen.

- Der er flere færgeruter til Aarhus, og så arbejder vi på at få de rigtige fly til at flyve til og fra Aarhus Lufthavn. SAS flyver fra Oslo to gange dagligt, så vi har flere norske turister. SAS har valgt at opprioritere Aarhus, så lufthavnen har også afgange til og fra Stockholm og München, mens Manchester kommer senere i år. Easyjet flyver til Berlin og London, Ryanair flyver også til London. Sidst men ikke mindst er der også en flyrute mellem Aarhus og København, siger direktøren og tilføjer, at man derudover har en hemmelig ønskeliste med destinationer, som man arbejder med.

Han vil dog gerne bekræfte, at man har en oversøisk rute i kikkerten.

- SAS har købt nye fly, der, ifølge administrerende direktør i SAS Rickard Gustafsson, godt kan flyve Aarhus-New York. Det er en kæmpe drøm at få SAS til at flyve til New York fra Aarhus, siger Peer H. Kristensen.